همه چیز درباره ی واشرآلات صنعتی

واشر چه نوع ابزاری است و چه کاربردی دارد؟

واشر (washer) در واقع نوعی حلقه هستند که از جنس فلز یا پلاستیک تولید شده و برای تحمل کردن وزن بین پیچ و مهره ها و با استانداردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. واشرها واشر نسوز صنعتی کاربردهای گوناگونی در انواع پیچ و مهره ها و اتصالات دارند.

مهمترین موارد استفاده از واشر صنعتی

از باز شدن پیچ یا مهره در اثر لرزش جلوگیری می کنند. فشار حاصل از بستن مهره بر قطعه ی کار را می تواند بهتر انتقال دهد. از آسیب رساندن به قطعه ی اصلی بر اثر چرخش مهره جلوگیری می کند. برای توزیع فشار پیچ به طول یکنواخت در قسمت اتصال و همچنین برای جلوگیری از چرخش پیچ و مهره یا دفورمه شدن شکاف، در طی فرایند سفت شدن پیچ و مهره نیز استفاده می‌شود.

 واشر نسوز فنری

روش اندازه گیری واشرها به شرح زیر می باشد:

  • اندازه قطر درونی.
  • اندازه قطر بیرونی.
  • اندازه ضخامت واشرها.
  • میزان قوس تراش لبه های واشر.
  • میزان قوس تراش سطح واشر.

آشنایی با انواع واشرها و کاربرد آنها

۱- واشر لاستیکی

یکی از انواع واشر است که می تواند نسوز و غیر نسوز باشد. این نوع واشرها از خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت بالا برخوردارند. از متریال های طبیعی، مصنوعی، نیترول، بوتیل و لاستیک سیلیکون در دمایی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد تولید شده و به بازار ارائه میگردد. برای آشنایی با فرآیند ساخت و تولید فنر کششی کلیک کنید.

واشر نسوز فنری استیل

۲- واشر تخت

از ابتدایی ترین و در دسترس ترین واشر مى باشد. که معمولا برای ایجاد فاصله و همچنین استحکام از طریق توزیع فشار در اتصالات به کار می رود. نام انگلیسى این نوع واشر Flat Washer مى باشد.

۳- واشر تخت ضربه گیر

یکى دیگر از انواع واشر، واشر تخت ضربه گیر یا Fender Washer همان واشر تخت معمولى است. در این نوع واشر مساحت بیشترى داریم و قطر خارجى در آن پیدا کرده که باعث می شود خاصیت ضربه گیرى بیشترى داشته باشد. این نوع واشر براى فلزات نرم همانند آلومینیوم و… به کار مى رود.

۴- واشر برجسته

واشر برجسته Finishing Washer که با نام پرداخته شده نیز شناخته مى شود. در جهت زیبایی بیشتر در محل اتصال از آن استفاده می شود. این نوع واشر داراى یک لایه ضخیم و گود مانند در اطراف خود هستند که پیچ کاملا در آن فرو مى رود.

واشر نسوز فنری استیل لاستیکی سیلیکونی۵- واشر از جنس کلینگریت

این نوع واشرها از دسته واشرهای نسوز و در اصل همان ورق واشر هستند و کاربردهای فراوانی دارند. از ترکیبات پودر آزبست و چند رزین دیگر تولید می شوند. و واشرهایی از این نوع جنس از تحمل حرارتی بالایی برخوردارند.

۶- واشر فنری

همانطور که از نامش پیداست split lock از انواع واشرهای فلزی است و خاصیت فنری دارد. این نوع واشر کاربرد بسیار در اکثر صنایع دارد. برای ایجاد خاصیت فنرى در این نوع واشر، یک برش در حلقه ایجاد کرده و با این کار دو لبه واشر بالاتر قرار می ‌گیرند.

۷- واشر مربعی

واشر مربعى یا Square Washer به دلیل دارا بودن شکل مربعى با این نام خوانده مى شود.

۸- واشر قفلى دندانه داخلى Internal Tooth Lock Washer

واشر قفلى دندانه داخلى، در سطح داخلى خود دارای دندانه است که به همین دلیل به این نام شماخته می شود. از این واشر برای اتصالات با فشار کمتر استفاده می شود به این دلیل که فشار ورودی در این واشر نسبت به سایرین کمتر است.

واشرآلات صنعتی

۹- واشر قفلى دندانه خارجى External Tooth lock washer

واشر قفلى دندانه خارجى، نسبت به نوع داخلى قابلیت تحمل بار بیشترى دارد. البته سطح مقطع بیشترى را نیز پوشش مى دهد. این واشر هم مشابه واشر قفل کننده داخلى براى جلوگیرى از باز شدن مهره مى باشد.

۱۰- واشر قفل کننده ی گوه ای

یکى دیگر از انواع واشر قفل کننده گوه اى یا Wedge Locking Washer است و براى مواردى به کار مى رود که ارتعاش شدید داشته باشیم. این واشر به دلیل دارا بودن قسمت گوه اى میانى آن به این نام خوانده مى شود.

۱۱- واشر سیل کننده

منظور از سیل کننده، همان آب بندی و مهر و موم کردن است که واشر Sealing Washer به منظور آب بندى به کار مى رود. که این واشر داراى یک لایه نئوپرون در زیر خود است و عمل آب بندی را با کمک لایه ی فلزى که در معرض پیچ قرار مى گیرد بهخوبى انجام مى دهد. موارد استفاده ی این واشر در جاهایى است که احتمال خروج آب یا هوا از آن وجود دارد.

۱۲- واشر لب‌ پر

این نوع واشر همانطور که از نام آن پیداست، در یک لبه آن یک بریدگى وجود دارد که سبب اِشغال فضای کمتر توسط این واشر میشود. و به دلیل وجود بریدگی در لبه آن، از آن در محیط ‌ها و اتصالاتی که فضای کمی دارند استفاده می‌ شود.

انواع واشر فنری موج دار و ساده نکته

واشرها از جنس هاى متفاوتى تولید می شوند. معمولا بر روى بعضى واشرها عباراتى همانند ۳۱۶ یا A4 Stainless Steel را می بینید که بیان کننده متریال آن است. متریال هاى استنلس استیل با گرید A4 و A2 در برابر محیط هاى خورنده مقاوم هستند. البته گرید A4 در برابر محیط هاى نمک دار و آب دریا نیز مقاوم است. از کجا بفهمیم که کمک فنر ماشین خراب شده است؟

کلام آخر اینکه

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب  مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود. همچنین مایه ی خوشحالی ماست که در قسمت نظرات، در مورد این مطلب نظرات خود را با دیگران کاربران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

3 پاسخ

  1. درود فراوان آیا انواع واشرهای ذکر شده در این مطلب، توسط فنرسازی آسیا تولید میشن؟ ممنون

    1. سلام به شما دست عزیز
      بله انواع واشر های در کارگاه ما تولید می شود ، برای اطلاعات بیشتر با واحد فروش و مشاوره ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *