انواع فنر و آشنایی با اصطلاحات تولید فنر

تولید انواع فنر و اصطلاحات فنر سازی

[vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted” rt_class=”rt-6773520″ rt_paddings=”,,,” rt_margins=”,,,” rt_content_margins=”,,,” rt_tablet_paddings=”,,,” rt_tablet_margins=”,,,” rt_tablet_content_margins=”,,,” rt_sp_paddings=”,,,” rt_sp_margins=”,,,” rt_sp_content_margins=”,,,” rt_bg_color=”#1bf9eb”][vc_column width=”2/3″ rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_column_text]فروش فنر در تهران[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_empty_space][vc_btn title=”خرید انواع فنر” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fasiafanar.com%2F|||”][/vc_column][/vc_row][vc_row rt_row_background_width=”fullwidth” rt_row_content_width=”default” rt_row_style=”default-style” rt_row_height=”” rt_column_gaps=”” rt_row_shadows=”” rt_row_borders=”” rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”cover” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll” rt_bg_layer=”” rt_bg_video_format=”self-hosted”][vc_column rt_bg_effect=”classic” rt_bg_image_repeat=”repeat” rt_bg_size=”auto auto” rt_bg_position=”right top” rt_bg_attachment=”scroll”][vc_column_text]

تقریبا همه با تعریف فنر آشنا هستند؛ هر جسمی که دارای خاصیت کشسان یا ارتجاعی باشد را فنر می‌نامند. عملکرد فنر بدین صورت است که، در پاسخ به اعمال نیروی خارجی تغییر شکل می‌دهد و به محض برداشته شدن نیرو، به حالت اولیه ی خود باز می‌گردد. مواد بکار رفته در تولید فنر، فولاد فنر و فلزات غیرآهنی مانند تیتانیوم و یا برلیوم کاپر است. برای سفارس و خرید فنر در مدل ها و جنس های مد نظر خئدتون میتوانید یه سری به خیابان ناظم الاطبا جنوبی در تهران بزنید.

آشنایی با ۳۰ اصطلاح فنی و تعریف معمول صنعت فنرسازی

به واژه‌نامه اصطلاحات و تعاریف فنر ما خوش آمدید. در اینجا قرار است شما را با چند اصطلاح و تعریف رایج صنعت فنرسازی آشنا کنیم.

۱- مفتول: سیم یا وایری که با آن فنر را می‌سازند، از جنس فولاد یا استیل است و در نقشه‌های صنعتی با حرف انگلیسی (d) نشان داده می‌شود.

۲- قطر خارجی (od): به اندازه قطر بیرون تا بیرون فنر گویند

۳- قطر داخلی (id): به اندازه قطر داخل به داخل فنر گویند.

۴- ارتفاع (I): به اندازه ابتدا تا انتهای فنر گویند.

۵- گام فنر (P): به فاصله بین یک مفتول تا مفتول بعد گام فنر گویند.

۶- پخت: عملیات حرارتی فنرهای آبکاری شده برای آزادسازی شکنندگی هیدروژنی را گویند.

۷- فنر بشکه‌ای: فنر با قطرهای سیم پیچ کوچکتر به سمت انتهای آن که به آن شکل بشکه/مقعر می‌دهد را گویند.

۸- کمانش: هنگامی که یک فنر فشاری در حین انحراف خم می‌شود.

۹- زاویه / موقعیت آزاد: موقعیت پایه‌های فنر پیچشی در حالت آزاد و بدون گشتاور را گویند.

۱۰- طول رایگان (L): طول بدون بار یک فنر فشاری را گویند.

۱۱- فرکانس: میزان ارتعاشی که از فنر بیرون می‌آید، زمانی که هر دو انتها در دست گرفته یا وصل می‌شوند.

۱۲- گشتاور (M): عمل چرخاندن پایه‌ها و سیم پیچ‌های فنر تحت یک نیروی شعاعی را گویند.

۱۳- تعداد کل سیم پیچ‌ها (N): تعداد کل کویل هایی که فنر شما را تشکیل می‌دهند، چه فعال و چه غیرفعال.

۱۴- انحراف (x): عمل یک فنر فشاری در حال فشرده شدن، یک فنر گسترش دهنده و یک فنر پیچشی در حال فشرده شدن را گویند.

۱۵- حد الاستیک: محدودیت انحراف فنر به دلیل تنش زیاد را گویند.

۱۶- میانگین قطر سیم پیچ (D): قطر سیم پیچ بین قطر بیرونی و قطر داخلی را گویند.

۱۷- مدول در برش / پیچش (G): ضریب سختی فنرهای فشاری و کششی را گویند.

۱۸- مدول در کشش / خمش (E): ضریب سختی فنرهای پیچشی و تخت را گویند.

۱۹- بار (F): وزن جسم یا نیرویی که به فنر وارد می‌شود.

۲۰- کشش اولیه (Fi): نیرویی که بین سیم پیچ‌های فنر اکستنشن جمع می‌شود و باعث می‌شود در حالت آزاد در کنار هم باشند.

۲۱- قانون هوک: قانون فیزیک اختراع شده توسط رابرت هوک که در آن بار، متناسب با انحراف است.

۲۲- انفعال: فولاد ضد زنگ با قرار گرفتن در داخل اسید به‌منظور حذف ناخالصی‌ها و افزایش مقاومت در برابر خوردگی این فرآیند را طی می‌کند.

۲۳- مجموعه دائمی: این زمانی اتفاق می‌افتد که یک فنر از حد الاستیک و حداکثر بار ایمن منحرف شود. فنر هم نیرو و هم حافظه خود را از دست می‌دهد، بنابراین به طول اولیه خود باز نمی‌گردد.

۲۴- زمین (p): فاصله بین یک سیم پیچ و سیم پیچ دیگر در فنرهای زخم باز مانند فنرهای فشاری را گویند.

۲۵- تردی هیدروژنی: زمانی اتفاق می‌افتد که فنرها به دلیل جذب هیدروژن در آبکاری شکننده می‌شوند و ترک خوردگی و شکست، به‌ویژه تحت بارهای ثابت، محسوس می‌شوند.

۲۶- نرخ: تغییر در بار متناسب با تغییر در انحراف. معمولاً بر حسب پوند بر اینچ (پوند بر اینچ) یا نیوتن بر میلیمتر (N/mm) داده میشود.

۲۷- حذف مجموعه: فرآیند تولید فنر بلندتر از طول آزاد مورد نظر برای فشرده سازی آن تا ارتفاع جامد را گویند. همه با این هدف که باعث ست شدن آن و افزایش کشش آن شود.

۲۸- شاخص بهار: نسبت متناسب بین قطر سیم فنر و قطر سیم پیچ، تعیین کننده سفتی سیم پیچ‌های آن است.

۲۹- تلسکوپ: اثر فنرهای مخروطی، محدب یا مقعر زمانی ایجاد می‌شود که قطر بیرونی سیم‌پیچ‌ها به قطر داخلی سیم‌پیچ‌های بعدی فشرده می‌شود و در نتیجه ارتفاع جامد کاهش می‌یابد.

۳۰- تنظیم حرارت: قرار دادن فنر در دمای بالا برای جلوگیری از، دست دادن نیرو در دمایی که در آن کار می‌کند.

ساخت انواع فنر - تولید فنر

تاریخچه ی تولید فنر:

از نظر تاریخی، استفاده از فنر به سالهای قبل بر میگردد. برای مثال میتوان تیروکمان را نام برد که از نوعی فنر طبیعی و ساده ساخته شده که بشر به عنوان وسیله ی شکار از آن بهره میبرده است. فنرهای ساده و غیر پیچشی در طول تاریخ وجود داشته اند اما فنرهای پیچشی با پیشرفت بشریت و با روند استفاده انسان ها از فلز و پیشرفت در صنعت فلز کاری به تولید انبوه رسیدند و همچنین در اوایل قرن پانزدهم گسترش یافتند تا اینکه در اوایل قرن هجدهم بر اثر انقلاب صنعتی، تکنولوژی ساخت انواع فنر نیز ایجاد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فنرها می توانید به مقاله رایج ترین طبقه بندی فنرها مراجعه کنید.

رایج‌ترین فنرهای کاربردی در صنایع مختلف عبارتند از:

فنرهای مارپیچی:

ساخت انواع فنر - تولید فنر
فنر مارپیچی

فنر تسمه ای حلزونی (لوله ای) یکی از انواع رایج آن سیمی است که حول یک شکل استوانه ای یا مخروطی پیچیده شده و صعود میکند. قطر و ارتفاع حلقه، قدرت و مقاومت فنر را تعیین میکند. افزایش قطر میله، باعث افزایش قدرت فنر میگردد، در حالی که افزایش طول آن باعث افزایش انعطاف‌پذیری خواهد شد. فنرهای مارپیچی خود به دو نوع فنرهای کششی و فنرهای فشاری تقسیم می‌شوند.

فنرهای کششی:

ساخت انواع فنر - تولید فنر
فنر کششی

فنر کششی یکی دیگر از انواع فنرها است که وظیفه‌ی خود را با تحت کشش قرار گرفتن و یا اعمال نیرو به هر دو طرف فنر انجام میدهند.

فنرهای فشاری:

ساخت انواع فنر - تولید فنر
فنر فشاری

فنر فشاری وظیفه‌ی خود را با فشرده شدن یا اعمال نیرو به هر دو طرف فنر انجام می‌دهد و میتوان فنرهای فشاری را در سایزها و ضخامتی که مشتری سفارش می‌دهد تولید کرد.

فنرهای شاخکی:

ساخت انواع فنر - تولید فنر
فنر شاخکی

فنر شاخکی به صورت مفتولی است، با شاخک ساده و بدون خم مورد استفاده قرار میگیرند. فنرهای شاخکی مصارف زیادی دارند، در صنایع قفل سازی و ابزار یراق و تولید انواع گیره‌های صنعتی و تزئینی و انواع گل سر و همچنین در طلاسازی، صنعت خودرو و صنعت نساجی پرکاربرد هستند.

فنرهای پیچشی:

ساخت انواع فنر - تولید فنر
فنر پیچشی

در این نوع از فنر، سیم فولادی نه جمع میشود و نه خم؛ بلکه در خود می‌پیچد. بدین صورت که هنگام مواجهه با نیرو، میله پیچشی در خود پیچ خورده (پیچش آنها جمع تر می‌شود) و رفتار یک فنر را از خود نشان میدهد. از انواع دیگر فنرها می‌توان فنرهای زیگزاگی، فنرهای نیرو ثابت که معمولا به صورت نوارهای لوله شده ساخته می‌شوند، فنر و کمک فنرهای مورد استفاده در سیستم تعلیق خودرو و همچنین فنرهای حلقوی، فنرهای فرم دار و… را نام برد.

اصطلاحات و تعاریف به کار رفته در صنعت فنر عبارتند از:

به طور کلی در هر صنف و صنعتی، ممکن است اصطلاحات و تعاریفی وجود داشته باشد که مخصوص آن صنعت میباشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بعضی اصطلاحات صنعت فنر آشنا کنیم. قطر خارجی فنر(O.D)، قطر داخلی فنر(I.D)، طول آزاد: طول فنر قبل از بارگذاری. پیش بار: فاصله ای که در اثر اعمال نیرو از طول فنر کم میشود. تغییر مکان فنر: مقداری که طول فنر بعد از اعمال بار عوض میشود.جابجایی کار:

طولی از فنر که در اثر نیروی عملیاتی از فنر کم میشود. حداکثر فشردگی: ارتفاعی که فنر به حداکثر فشردگی میرسد و حلقه ها با هم تماس پیدا می کنند.ثابت فنر: به نیروی آزاد شده تقسیم بر تغییر طول فنر، ثابت فنر گویند.

واژه‌نامه فنرسازی آسیا

ما می‌دانیم که همه در دنیای تولید فنر صنعتی زندگی نمی‌کنند اما جای تعجب ندارد اگر بخواهید اصطلاحات و تعاریف فنی فنری را یاد بگیرید. در ابتدای این محتوا واژه‌نامه کامل و کاربردی از اصطلاحات و تعاریف آمده است که همگی در فرآیند تولید فنر استفاده می‌شوند. شما همراهان گرامی می‌توانید از این راهنما نهایت استفاده را ببرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

9 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم در فنر های کوپلینگی جنس و قطر و طول و تحمل گشتاور در آنها میتونه روی قیمتشون تاثیر بزاره؟

    1. سلام
      یک سری مشخصات وجود داره که روی قیمت تاثیر میذاره
      برای اطلاع از قیمت ها لطفا با ما تماس بگیرید
      ۰۲۱۳۳۹۰۰۳۲۷

  2. لطفا رابطه گام استانداردفنر را با قطر مفتول فنر و احتمالا طول فنر در مور فننر فشاری راهنمائی بفرمائید

    1. گام استاندارد فنر با مفتول رابطه دوبل دارد یعنی اگر مفتول ۱۰ باشد گام استاندارد فنر ۲۰ می‌باشد. البته این میزان نسبت به قدرت فنر افزایش یا کاهش می یابد

    1. سلام
      بله آسیا فنر هر نوع فنری با هر نوع جنسی رو تولید می کنه،برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  3. با سلام
    یک دستگاه اندازی گیری داریم برای تعیین مقدار چسبندگی پوشش به سطح که تقریبا مثل پولی کش عمل می کند داخل دستگاه چند تا دیسک هست که در مرکز سوراخ هستن و یک مقدار محدب هستند و محوری از میان آن می گذرد . روی این محور یک شفت خیلی کوچد هست که در واقع نشانگر است .
    برای انجام تست ، یک دالی که از دوسر سطح دایره شکلی دارد و قسمت وسط به صورت مقعر تراش خورده است ، با چسب مایع قوی ، سطح دالی چسب می زنند و از طرف دیگر طرف مقابل در گیرنده ی شفت دستگاه قرارمی گیرد .
    پس از خشک شدن چسب دالی روی قطعه ، و قرار دادن گیرنده ی شفت روی گردن دالی ، با استفاده از آچار دستگاه پیچ هرزه گرد شفت مورد نظر را با سرعت معین می چرخانند .‌
    در این میان ، شفت بالا کشیده می شود و نشانگر روی شفت دستگاه تز مقابل یک صفحه ی مدرج حرکت داده میشد.
    پس از چرخاندن اهرم دستگاه. دیسک ها جمع تر میشوند نشانگر روی شفت ، حرکت کرده و به سمت نیروی بیشتر نزدیکتر می شوند، این عمل آنقدر ادامه پیدا می کند تا دالی بر اثر کششی اعمال شده روی دالی ، از سطح جدا میشود و در این موقع تست پاین یافته و موقعیت نشانگر روی شفت و عددی که مقابل نشانگر است خوانده میشود .
    مشکل ما اکنون اینست که ، دیسک ها خاصیت اولیه رو از دست دادن و باید عوض بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *