بررسی انواع فنر کتاب

بررسی انواع فنر کتاب

Spring جسم الاستیکی که قادر به ذخیره انرژی مکانیکی است. معمولا از فولاد فنری ساخته می‌شود. فنرها انواع مختلفی دارند که در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله آن‌ها، فنر کتاب است، که در ادامه به معرفی انواع آن و کاربردهایشان می‌پردازیم.

انواع فنری که برای نظم بخشیدن به کتاب‌ها نیاز است

انواع فنرهای استفاده شده برای نظم بخشیدن به کتاب و دفتر متناسب با نیازها و ترجیحات هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. برخی از انواع رایج فنرهای کتاب عبارت است از:

  • فنر مارپیچی کششی و تخت

در فنر مارپیچی، سیم در یک سیم پیچ، پیچیده می‌شود، که شبیه یک رزوه پیچ است. این نوع فنرها از فولاد فنری با مقطع مستطیلی و آنیل شده (نرم) جهت حمل، کشیدن و یا فشار دادن بار طراحی و ساخته می‌شوند. پس از تشکیل مناسب، فنرهای مارپیچی سفارشی تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند تا به عملکرد مناسب فنر خود دست یابند.

از مارپیچِ پیچ خورده فنرهای پیچشی در استارت و لولای موتور نیز استفاده می‌شود. فنرهای کششی و فنر فشاری حلزونی کاربردهای متعددی دارند، از جمله می‌توان به سیستم‌های تعلیق خودرو، مکانیسم‌های پس زدن تفنگ و دریچه‌های بسته شدن موتورها اشاره کرد.

فنرهای مارپیچی تخت به نام‌های پیچشی مارپیچی، فنر ساعتی یا فنر برس نیز شناخته می‌شوند. آن‌ها با این نیاز مشخص می‌شوند که تماس سیم پیچ در حین کار به حداقل برسد.

 

بررسی انواع فنر کتاب و فنر پیچی
انواع فنر کتاب 
  • فنر دوبل

در هر صنعت، فنری که قابلیت تنظیم داشته باشد، قنر دوبل می‌نامند. از دو تکه فولاد ضد زنگ تشکیل شده که هر کدام با پیچ به دسته‌های مخالف متصل می‌شوند و برای ایجاد کشش لازم برای جدا کردن فک‌‌ها به هم چسبیده شده‌اند.

در صنعت صحافی به وفور استفاده می‌شوند که احتمالا در دفاتر و کتاب‌ها و حتی بروشورهای کوچک آن‌ها را دیده‌اید. از جنس فلز و دارای روکش پلاستیکی بوده و در رنگ‌های سفید و مشکی و دیگر رنگ‌ها زیاد دیده می‌شوند. آسیا فنر پیشرو در صنعت تولید کننده فنر!

  • فنرهای پیچشی دوبل

فنرهای مارپیچی‌ای که گشتاور یا نیروی چرخشی را اعمال می‌کنند. فنر پیچشی دوبل در اطراف یک نقطه مرکزی با دو مجموعه سیم‌پیچ در جهات مخالف ساخته شده که در وسط پل می‌شوند تا یک فنر واحد ایجاد کنند.

این فنرها قابلیت این را دارند که بار یا گشتاورِ دو برابری یک فنر پیچشی را تحویل دهند. فنرهای پیچشی دوتایی معمولاً در اطراف یک شفت یا آربور نصب می‌شوند و باید در چهار نقطه یا بیشتر پشتیبانی شوند.

پایه‌ها می‌توانند تقریباً هر نوع خمیدگی، پیچ و تاب یا حلقه‌ای داشته باشند، که باعث می‌شود نصب آن‌ها در کاربردهای مختلف بسیار متنوع باشد. فنرهای دوبل پیچشی معمولاً در کلیپ بوردها، مکانیزم‌های تعادل، جغجغه‌ها و بسیاری از اجزای دیگر ماشین دیده می‌شوند. آیا می‌دانید فنر پیچشی چیست؟

فنرهای مورد استفاده برای صحافی کتاب چیست؟

رایج‌ترین انواع فنر برای صحافی کتاب‌ها شامل: فنرهای فشاری، فنرهای اکستنشن، فنرهای پیچشی، فنرهای نیروی ثابت، Belleville Springs و فنر دوبل می‌شود.

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *