از چه نوع موادی برای ساخت فنر استفاده میشود؟

مواد ساخت فنر - مفتول

فنر صنعتی، اجسام فلزی مارپیچ شکل هستند که خاصیت ارتجاعی داشته و در مدل ها، طرح ها و ابعاد مختلف در کارخانه ها تولید می شوند. اگر چه شکل ظاهری انواع فنرهای صنعتی بسیار ساده می باشد اما پرکاربردترین تجهیزات صنعتی محسوب می شوند. با توجه به اینکه انواع فنر صنعتی باید مقاومت زیادی داشته باشند و تحت فشار عملیاتی بالا، پایداری و خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کنند و از سوی دیگر بتوانند مقدار نیروی زیادی را منتقل کنند، لذا باید از مواد و متریال اولیه مقاوم با خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار عالی ساخته شوند. متریال فولاد غیر آهنی و آلیاژها بهترین مواد اولیه برای تولید فنر صنعتی می باشند.

آلیاژهای فولاد شایع ترین و مهم ترین مواد مورد استفاده در فنرهاست. آلیاژهای کربن بالا، فولاد کروم سیلیکون، فولاد کروم _وانادیوم و فولاد زنگ نزن بیشترین کاربرد را در ساخت فنر دارند. مواد سرامیکی در فنرهای مارپیچ برای درجه حرارت های بالا مناسب اند. برخی از فلزات غیر آهنی از جمله فسفر، برنز و تیتانیوم در جاهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی است استفاده می شوند، مس نیز در فنرهایی که هادی جریان الکتریکی اند به کار می رود (به علت مقاومت پایین الکتریکی). حال در این مقاله قرار است انواع مفتول به همراه کاربردشان را معرفی کنیم که یکی از انواع مفتولهای نام برده برای ساخت فنر در صنعت کاربرد دارد. با ما همراه باشید…

مفتول فنر سازی

معرفی انواع مفتول و کاربردهای آن در صنعت

مفتول به معنای رشته سیم باریک فلزی و تاب داده شده است که در صنعت به سیم خشک که از میلگرد کشیده شده است، گفته می شود.

انواع مفتول به همراه کاربردشان را بشناسید

مفتول گالوانیزه

سیم گالوانیزه، در دنیای امروزه با توجه به کارایی آن به‌ عنوان صنعت مادر شناخته ‌میشود. مفتول گالوانیزه سفید در واقع نوعی از سیم است که طی فرآیندی که در آن فولادی که بدون هیچ‌ گونه اکسیژن و چربی است را در محفظه و یا وان پر از فلز روی که به حالت مذاب است شناور می کنند. سپس در نتیجه این فرآیند پوششی از آلیاژی مقاوم از جنس فلز روی بر روی آن ایجاد می‌شود. این کار باعث بالاتر رفتن مقاومت فولاد می ‌شود. در نتیجه فلزی به وجود می ‌آید که از روی و فولاد تشکیل‌ شده است.

انواع سیم مفتول گالوانیزه

۱- مفتول گالوانیزه سرد.         ۲- مفتول گالوانیزه گرم.

دلایل استفاده از مفتول گالوانیزه

جلوگیری از زنگ زدگی. مقاوم در برابر آسیب. مقاوم برابر آتش. کم هزینه بودن. قدرت حمایتی.

مفتول سیاه

این نوع سیم که به مفتول آنیل شده یا آرماتوربندی شناخته می شود، در اندازه های مختلف تولید می شود که هر کدام از آنها استفاده ی خاصی دارند.

کاربرد مفتول سیاه

به طور کلی این نوع مفتول در کارهای مختلفی مانند آرماتوربندی، قالب بندی، بسته بندی کشاورزی، عایق بندی، نجاری و … کاربرد دارند.

مفتول سیاه فنر سازی

مفتول مسوار

مفتول مسوار به دلیل استفاده از مس در این مفتول نامگذاری شده است. مس به عنوان روکش، مفتول آهن را در فرایند تولید می پوشاند که ضخامت این لایه مس به اندازه ۰.۷ الی ۱ میکرون می باشد. در آنالیز مفتول مسوار عناصر فسفرP ، کربنC ،سیلیسیومSi ، منگنزMn  و گوگردS  با درصدهای مختلف وجود دارد.

کاربرد مفتول مسوار

مفتول کاربردهای بسیاری در صنایع مفتولی، صنعتی، ریلی، خانگی، بسته بندی، عایق بندی، یخچال سازی، کابینت سازی، آرماتوربندی و … دارد.

مفتول مسوار ساخت فنر

مفتول استنلس استیل

مفتول استنلس استیل از فولاد ضد زنگ (آلیاژ پر کاربرد فولاد با ترکیبات عناصر آهن، کربن، کروم و نیکل می باشد) بدست می آید. مهم ترین خاصیت و ویژگی این فولاد در مقایسه با فولادهای دیگر همان زنگ نزدن آن است که پس از جنگ جهانی دوم، فولادهای ضد زنگ مدرن توسعه یافت و به طور گسترده در صنایع به کار گرفته شدند. برای آشنایی با نحوه ساخت و تولید فنر کششی قلابدار کلیک کنید.

نکته:

در واقع این موضوع که فولاد ضد زنگ، زنگ نمی ‌زند یک تصور نادرست است. بدین معنی که فولادهای ضد زنگ فقط در شرایطی خاص نظیر محیط ‌های غیرآلوده و آب شیرین یا آب دریا (به صورت جاری) بدون زنگ باقی می مانند. در هوای مرطوب دریایی یا در داخل آب ساکن (راکد) فولاد ضد زنگ نوع ۳۰۴ زنگ می زند، و اغلب به صورت موضعی دچار خوردگی حفره ای می گردد.

کاربرد مفتول استنلس استیل

از انواع کاربردهای سیم استنلس استیل در صنعت می توان به؛ نفت، گاز و پتروشیمی جهت ساخت و سازه های دریایی و تولید فنرهای لول، فشاری، کششی و تولید قطعات و لوازم ماشین آلات و دستگاه های حفاری و سکوهای نفتی و تجهیزات حفاری، لوازم خانگی از قبیل آب چکان های آشپزخانه، قطعات و لوازم یخچال و فریزر، قطعات ظرفشویی و لباسشویی اشاره نمود. همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت در تولید لوازم اجاق گاز و فر و مایکروفر و به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن در صنایع غذایی و داروسازی از قبیل کارخانجات لبنیات، شیر و بستنی سازی و مواد خوراکی، در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک مصرف عمده ای دارد.

مفتول استنلس فنر

مفتول فنری

مفتول های فنری در رده فولادهای پر کربن قرار می گیرند که در حدود ۶ الی ۹ درصد کربن دارند و در قطرهای ۲ الی ۱۲.۵ میلی متر موجود می باشند. اگر عنصر کربن در فولاد فنر بیشتر باشد، فولاد فنر پر کربن شناخته می شود، اگر وانادیوم عنصر قالب باشد فولاد فنر وانادیوم دار و همچنین اگر مقدار عنصر کروم در فولاد زیاد باشد به فولاد فنر کروم دار معروف است. فولادهای فنر همانگونه که از اسمشان پیداست، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی نسبت به دیگر فولادها می باشند. وجود عنصر سیلیسیم در فولاد فنر باعث خاصیت الاستیسیته خوب و همچنین وجود عنصر کروم در فولاد فنر، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهند. بنا به موارد ذکر شده، از فولاد فنرها برای انواع ساخت فنر استفاده میشود.

مفتول پرکر‌بن

این فولاد دارای مقاومت بالایی نسبت به سایش است، و به دلیل وجود کربن بالا، قابلیت جوش پذیری این فولاد بسیار کم است. فولاد پرکربن در ساخت انواع فنر، تیغه ها و تیغه اره ها مورد استفاده قرار میگیرد و عامل اصلی تعیین استحکام و سختیفولاد، میزان کربن موجود در فولادها میباشد.

کاربرد مفتول فنری

صنایع خودرو. ریلی. نظامی. لوازم خانگی. ماشین آلات کشاورزی. صندلی، مبلمان و … .

مفتول

نتیجه اینکه:

فولاد؛ فلزی بسیار مقاوم و مستحکم است که همه روزه مقدار بسیار زیادی از آن در دنیا تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. اما فولاد از چه چیزی درست میشود؟ فولاد از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است، آهن به وفور در پوسته ی کره زمین پیدا میشود اما! آهن خالص به تنهایی در صنعت کاربرد ندارد، به همین دلیل از آلیاژهای متنوع آن استفاده می شود. فولاد انواع مختلفی دارد که که از ترکیب آهن و کروم و نیکل و غیره درست میشود. در اینجا انواع مفتول های مورد استفاده در صنعت را معرفی کرده، همچنین دانستیم که فولاد مورد استفاده برای ساخت فنرها( فولاد استنلس استیل (برای ساخت فنر لول، فشاری و کششی) و فولاد فنر برای ساخت دیگر انواع فنرها) چیست. برای کسب اطلاعات درباره  کاربردهای فنر حلزونی در صنعت کلیک کنید.

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

16 پاسخ

  1. مقاله ی خیلی کاربردی و مفیدی بود. اطلاعات جالبی کسب کردم. مخصوصا قسمتی که ذکر شده فولاد ضد زنگ، ضد زنگ نیست یک تصور نادرست است. واقعا فکر میکردم فولاد ضد زنگ اصلا زنگ نمیزنه. دمتون گرم

  2. سلام بسیار خوب و مفید بود
    فقط یک سوال داشتم فنر هایی که در پایه های چراغ مطالعه به کار میروند مفتولش چه جنسی است و کجا گیر میات که خم بشه و حالت فنری نداشته باشه

    1. سلام به شما
      جنس پایه های چراغ مطالعه معمولا فولاد فنر از سایز ۱میلیمتر تا ۱نیم میلیمتر هستش و میتونید از خیابان پامنار تهران این جنس رو تهیه کنید و همون جا هم بقیه کارهاشو مثل خم کردن مفتول براتون انجام میدن

  3. سلام مقاله خیلی خوبی بود کدام مفتول استیل برای ساخت فنر در اثر فشار کوتاه نمیشه قبلا سفارش دادیم بسازن اما متأسفانه وقتی فنرو فشار میدیم طوری که گام هاش به هم می‌چسبه بعد از برداشتن فشار فنر کوتاه میشه و مفتولم میخواهیم ضد زنگ باشه

    1. مفتول استیل بنا به قطر فنر، گام فنر و ارتفاع فنر افت پیدا میکنه
      اگر قطر خارجی فنر و گام و ارتفاع نسبت به مفتول حالت استانداردی داشته باشه افت صورت نمیگیره اما اگه تناسب رعایت نشه افت صورت میگیره
      دو راهکار وجود داره
      ۱ / فشار گیری توسط سازنده صورت بگیرد
      ۲/ مفتول را بنا به شرایط استاندارد فنر تغییر داد

  4. سلام در صنعت زره بافی زره تعزیه از چه جنس مفتوذی استفاده میشود؟ ایا مفتول فنر است
    میشه کمک کنید؟

    1. مفتول فنر نیست
      احتمالا از مفتول آهن(مسوار) استفاده میکنند چون انعطاف پذیری بیشتری نسبت به فولاد دارد، مفتول فولاد برای بافتن مناسب نیست و انعطاف کمتری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *