فنر تخت و کاربردهای آن؟

آسیا فنر تولید کننده انواع فنر تخت در تهران

فنرها تجهیزات بسیار پرکاربردی هستند، که همه جا حضور دارند. در همه انواع ماشین‌ها، از محصولات مصرفی گرفته تا تجهیزات صنعتی سنگین، هر چیزی که دارای مکانیزمی است، به احتمال زیاد فنری در داخل آن پیدا خواهید کرد.

در واقع وسایل ذخیره‌سازی انرژی مکانیکی هستند؛ و علت استفاده فراوان از آن‌ها همین موضوع است. در انواع و اشکال گوناگونی ساخته و به بازار ارائه می‌شوند. در ادامه قرار است در مورد فنر تخت که یکی از انواع فنرها است، صحبت کنیم. لطفا ادامه مطلب را از دست ندهید.

فنر تخت چیست؟

flat spring نوارهای مسطحی از مواد، که وقتی در اثر بار خارجی منحرف می‌شوند، انرژی را ذخیره و آزاد می‌کنند. به زبان ساده‌تر اجزای فلزی کوچکی هستند، که با کنترل انحراف در فضاهای کوچک یا محدود، مانند فنر عمل می‌کنند. متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها معمولاً فولاد فنر با کربن بالا، نیکل/نقره، آلیاژهای با نیکل بالا، فولاد ضد زنگ و ترکیبات فسفر/برنز و بریلیم/مس است.

ساخت و تولید فنر تخت در آسیافنر
فنر تخت

بسیاری از این فنرها شبیه پرس‌های فلزی به نظر می‌رسند و تصور نمی‌شود که انعطاف‌پذیری زیادی (یک نیاز برای ذخیره و آزادسازی موثر انرژی) را ارائه دهند. اما در صورتیکه فنر از مواد مرغوب و با دقت ساخته شده باشد، فنرهای مسطح می‌توانند انرژی را به طور موثری مانند همتایان مارپیچ خود در شرایط مناسب ذخیره و آزاد کنند.

فنرهای تخت چگونه کار می‌کنند؟

فنرهای مسطح در اندازه‌های مختلف و با مشخصات و کارایی متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. با این حال، اکثر آن‌ها به یک روش کار می‌کنند. ممکن است صاف به نظر برسند، اما بیشتر فنرهای صاف انحنای جزئی دارند. با این انحنا می‌توانند انرژی مکانیکی را ذخیره کنند. یا هنگامی که یک فنر صاف را زیر یک جسم تحمل کننده وزن قرار می‌دهید، به دلیل طراحی فنجانی آن فشرده می‌شود.

این فشرده‌سازی به فنر مسطح اجازه می‌دهد تا انرژی جسم را ذخیره و آزاد کند. فنر مسطح اساساً صاف می‌شود، اما از آنجا که دارای طراحی فنجانی است، به جسمی که با آن استفاده می‌شود، نیرو وارد می‌کند.

برنامه‌های کاربردی فنر تخت

انواع مختلفی از فنرهای تخت  و فنر تسمه‌ای تخت وجود دارد. آن‌ها برای اهداف و مصارف مختلفی در صنایع مختلف مانند: موتور، ماشین‌های اداری، ژنراتور، وزنه‌های تعادل، تابلو برق و برای درب و گیره‌ها، ماشین آلات حرکت زمین، ماشین آلات صنعتی و … کاربرد دارند.

آشنایی با انواع فنر تخت

بسته به کاربرد، فنرهای مسطح در مدل‌های مختلف ورقه‌ای و مارپیچ تخت تولید می‌شوند که به شرح زیر است:

دانستنی های لازم در مورد فنر تخت
فنر تخت

۱- فنرهای برگ یا ورقه‌ای: یکی از قدیمی‌ترین فنرها است، که قدمت آن به اواسط قرن هفدهم باز می‌گردد. در کالسکه‌های اسبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه نیز در سیستم تعلیق وسایل نقلیه زیاد استفاده می‌شوند. فنرهای ورقه‌ای یا همان برگ از یک یا چند ورقه فلزی مسطح، معمولاً از جنس فولاد آلیاژی بالا ساخته می‌شوند. آن‌ها را می‌توان به ۳ دسته زیر تقسیم کرد:

  • فنر تک برگ: یک قوس فولادی که در مرکز ضخیم‌تر و در انتها نازک‌تر است.
  • فنر چند برگی: چندین قوس از نوارهای فولادی با اندازه‌های مختلف که با کوتاهترین نوارها در پایین و طولانی‌ترین در بالا روی هم قرار گرفته‌اند.
  • فنرهای سهموی یا پارابولیک: شامل لایه‌های انباشته فولادی است، که به شکل سهمی و به صورت موازی کنار هم قرار می‌گیرند. طراحی این فنرها از نظر طول و ارتفاع متفاوت است و فاصله بین صفحات از اصطکاک ناخواسته بین آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین انعطاف‌پذیری بالایی دارند و معمولاً در اتوبوس‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

۲- فنرهای مارپیچ تخت: در مصارف خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها فنرهای صافی هستند که همراه با وزنه تعادل برای کنترل عملکرد سوپاپ‌ها، مانند سیستم اگزوز خودرو استفاده می‌شوند. فنر مارپیچ تخت در یک پیکربندی خاص برای جذب ضربه یا ایجاد کشش پیچیده می‌شود. همچنین در نشیمن‌گاه برای پشتیبانی به کار می‌روند.

نحوه ساخت فنر تخت

فنرهای مسطح همانطور که از نامشان پیداست، از مفتول تخت تشکیل شده و دارای سطح مقطع مستطیلی هستند. می‌توان آن‌ها را در اندازه‌های مختلف پیدا کرد و در قلم‌های توپی، کمک فنر، سوئیچ‌ها و بسیاری موارد دیگر به کار برد.

این فنرها از سیم‌های گردی ساخته می‌شوند که به صورت صاف در می‌آیند. درست است که فنرهای مسطح معمولاً کوچک هستند، اما بسیار دقیق با مهر زنی یا برش لیزری تولید می‌شوند. این فرآیندها می‌تواند محدودیت‌هایی نیز داشته باشد!!! در حالی که مهر زنی می‌تواند فولادهای فنری را تغییر شکل دهد، برش لیزری لبه ناهمواری را ایجاد می‌کند که می‌تواند شکستگی را خسته کند.

رابطه شاه فنر و فنر تخت خودرو

آیا می‌دانید فنر خودروهای سواری سبک و خودروهای سنگین شبیه به هم نیست؟! وقتی می‌گوییم شاه فنر منظورمان همان فنر تخت خودروهای سنگین مانند: کامیون، ماشین‌های باری سنگین و… است. برای خودروهای سواری از فنرهای بادی استفاده می‌کنند.

شاه فنر در اصطلاح تحت عنوان فنرهای ورقه‌ای نیز شناخته می‌شوند. متریال ساخت این نوع فنرها، از فولاد است. این فنرها در اثر فشار و وزن خودرو، با وجود انعطافی که دارند، خم می‌شوند. فنرهای تخت با استفاده از چندین ورقه فولادین که به هم چسبیده‌اند، ساخته می‌شوند. البته بعضی از فنرهای تخت نیز به صورت تک لایه‌ای هستند.

در حال ساخت فنر تخت در آسیا فنر
انواع فنر تخت

این فنرهای ماشین سنگین، معمولاً در سیستم تعلیق خودرو تعبیه می‌شوند و برای جذب انرژیِ ضربه‌ها و ارتعاشاتی که در طول حرکت خودرو ایجاد می‌شوند، به کار می‌روند.

انتخاب مناسب فنر خودرو

انتخاب و خرید فنر خودرو بستگی به نوع خودرو و وزن آن دارد، که مسئله مهمی است! چرا که انتخاب فنر نامناسب برای خودرو، می‌تواند حین حرکت مشکلات زیادی به وجود آورد. مهمترین مزیت و وظیفه فنرها حفظ تعادل خودرو هنگام رانندگی است.

از طرف دیگر حین رانندگی، به خصوص موقع عبور از پیچ‌ها و دست‌اندازها، فشار و ضربات زیادی به اتاقک خودرو و سایر اجزای آن وارد می‌شود. هدف استفاده از فنرها به حداقل رساندن میزان ممکن این ضربات است. در واقع با وجود یک فنر متناسب با نوع خودرو، می‌توان عمر و ماندگاری خودرو را تا حد زیادی افزایش داد.

سازنده فنر تخت

اگر به دنبال خرید فنرهای تخت هستید، همیشه مطمئن شوید که سازندگان فنر معتبر و باکیفیت را انتخاب کنید. مهم است که با شرکت و تولید کننده‌هایی کار کنید که صادق باشند؛ و از قبل در مورد هزینه‌ها و فرآیندهای مربوط به تولید فنرهای سفارشی شما اطلاعات لازم را در اخیتارتان قرار دهند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه به چه نوعی از فنر مسطح نیاز دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *