قطعات صنعتی و نقش آنها در انواع صنایع

در عصر حاضر استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی، به طور گسترده در جای جای دنیا دیده میشود که برای ساخت این ماشین آلات نیاز به قطعات صنعتی است. لذا تمامی پیشرفت بشر درعرصه ی تکنولوژی و صنعت را باید مدیون قطعات صنعتی باشیم. به همین دلیل استفاده از قطعات صنعتی در کارخانه ها و کارگاه ها، رشد بسیار زیادی داشته اند. بنابراین امروزه یکی از بخش های مهم صنعتی، ساخت قطعات صنعتی و فلزی میباشد. در ادامه میپردازیم به اینکه قطعات صنعتی چگونه و با چند روش تولید و ساخته میشوند.

انواع روش های تولید و ساخت قطعات صنعتی

در هر کار و تولیدی، نیاز به مهارت و تجربه بالا است و اینکه این تولیدات باید از مقاومت و استحکام بالا در برابر عوامل محیطی مثل گرد و غبار، سایش و تغییر شکل برخوردار باشند و تولید آنها طبق اصول و استانداردهای لازم انجام پذیرند. در همین راستا از دستگاه های مختلفی برای ساخت قطعات صنعتی استفاده میشود که در زیر به شرح هر یک از آنها میپردازیم. برای شناخت و کسب اطلاع درباره قطعات صنعتی فلزی کلیک کنید.

تولید و ساخت قطعات صنعتی

روش های اصلی تولید و ساخت قطعات صنعتی

برای ساخت این قطعات، روش های مختلفی بر اساس متریال اولیه به کار رفته و قطعه نهایی در نظر گرفته میشود. چرا که معمولا محصولات صنعتی را از فلزات و آلیاژهای مختلفی چون آلومینیوم، برنج، مس، طلا، آهن، نیکل، نقره، قلع، تیتانیوم و گریدهای مختلف فلزات دیگر میسازند. روش های معمول ساخت قطعات صنعتی شامل روش ریخته گری، خمکاری، فورجینگ، اکستروژن، روش مکانیکی و جوشکاری میباشد.

روش ریخته گری قطعات صنعتی

از قدیمی ترین و پرکاربرد ترین روش ها به شمار میرود که در این روش ابتدا فلزات را ذوب نموده و آنها را در داخل قالب های مشخص و از پیش ساخته شده ریخته و پس از خنک شدن، فلز مایع در داخل قالب ها جا افتاده و شکل مناسب را به خود می گیرند.

روش خمکاری قطعات صنعتی

به کمک این روش می توانند ورق های فلزی را به صورت زاویه دار در آورده که این امر به کمک پرس و قالب های فرم دهی شده صورت میگیرد. این زوایا می توانند با اندازه های مختلف به شکل گیری و فرمینگ متنوع ورق ها نیز کمک کنند.

روش فورجینگ قطعات صنعتی

از راههای بسیار قدیمی در ساخت قطعات محسوب میشود که آهنگران از دهه های گذشته از این روش بهره میبردند و به کمک جرم های سنگین متصل به پرس های بسیار قوی و ضربه زنی روی قطعات انجام می شود. جرم های متصل به پرس می توانند فرم مشخصی را به صورت هدفمند در قطعات ایجاد کنند. فورجینگ به دو صورت سرد و دمای معمولی که به آن فورجینگ سرد و به صورت گرم بروی قطعات داغ که به آن فورجینگ گرم می گویند، انجام میشود. برای شناخت و آشنایی با انواع فنر تسمه ای کلیک کنید.

ساخت قطعات صنعتی

روش اکستروژن قطعات صنعتی

در این فرآیند، قطعه کار برای گذر از میان یا اطراف یک قالب، تحت فشار نیرو قرار گرفته و پس از آن سطح مقطع قطعه کار، مشابه مقطع مشخص قالب شکل می گیرد و در این روش به طور معمول از یک شافت استوانه ای توپر به عنوان ماده خام ورودی به قالب استفاده می شود. فرایند اکستروژن نیز در دو نوع سرد و گرم انجام میشود. که فرایند سرد آن معمولا برای شکل دهی متریال های فولادی و فرایند گرم آن معمولا برای شکل دهی متریال هایی چون آلومینیوم، مس و پروفیل های سفارشی غیر گرد استفاده میشود.

روش مکانیکی قطعات صنعتی

در این روش با استفاده از چکش، اکستروژن و روش های دستی به فلزها شکل و طرح میدهند. این روش برای ایجاد اشکال پیچیده کاربرد چندانی ندارد.

روش جوشکاری قطعات صنعتی

همانطور که از نامش مشخص است در این روش از عملیات جوشکاری برای تولید قطعات فلزی و اتصال آنها به یکدیگر استفاده میکنند که میتوان از قطعات ساده، قطعات پیچیده را تولید نمود.

قطعات صنعتی - آسیا فنر

قالب های صنعتی مختلف برای تولید قطعات صنعتی

در کنار روش های تولید قطعات صنعتی از قالب های مختلف نیز برای تولید آنها استفاده میشود که انواع قالب های صنعتی استفاده شده در بخش های مختلف عبارت‌اند از قالب ‌های ریخته گری، قالب های تزریق پلاستیک، قالب های آهنگری و قالب های پرس میباشد.  برای آشنایی با بزرگ ترین تولید کنندگان فنر در جهان این مقاله را از دست ندهید.

در نهایت

با قطعات صنعتی و انواع روش های تولیدی آنها آشنا شدید و این را نیز بدانید که یکی از تصمیمات مهم، ‌انتخاب روشی مناسب برای ساخت قطعات صنعتی است که این انتخاب می تواند بر نرخ و کیفیت تولیدات و مقرون به صرفه بودن آنها تأثیر بگذارد. امر تولید این قطعات توسط تولید کنندگان صنعتی، پیمانکاران در این حوزه صورت میگیرد. اصول تولید این قطعات بر اساس نقشه های طراحی شده، متریال به کار رفته و روش های مختلف تولید انجام میپذیرد.

 

مقالات مرتبط
بررسی انواع فنر کتاب
نخ نسوز چیست؟
نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *